Apa Itu Kolagen?

Sekarang ni saya sedar disamping vitamin-vitamin lain, collagen juga sangat penting. Meningkatnya usia kita, kandungan collagen di dalam badan kita akan semakin berkurang.

Jom saya cerita sedikit sebanyak apa collagen ni sebenarnya dan bagaimana ianya membantu?

APA ITU COLLAGEN ?

Collagen ni di ibaratkan macam Glue atau Rubber Band yang menjadi rangka sokongan dalam badan kita. Ia wujud di dalam kulit, rambut, kuku, ligamen, otot, tulang, sendi, tendon, mata, gusi, dan saluran darah.

Jadi, bila badan kita cukup collagen, ia dapat membantu KEKUATAN dan KEANJALAN organ-organ badan kita ni.

KENAPA COLLAGEN MAKIN BERKURANG BILA USIA BERTAMBAH?

Ia mula terjadi selepas usia 30-an. Dalam usia ini, memang ramai orang akan nampak lebih tua dari usia sebenar.

Seperti yang analogi Rubber Band yang saya sebutkan tadi. Semakin lama digunakan, Rubber Band akan hilang daya elastiknya. Samalah juga seperti collagen di dalam kulit kita. Semakin lama, semakin berusia kita, semakin berkurangan collagen dan mengakibatkan kulit mula menjadi kendur.

Itu dari aspek kulit. Begitu jugalah dengan kandungan kolagen di dalam otot dan sendi contohnya. Semakin berusia kita, semakin kita jadi kurang berupaya dalam melakukan aktiviti lasak yang memerlukan kecergasan yang tinggi. Kekurangan collagen juga menjadi salah satu faktor kepada permasalahan ini.

Oleh kerana itulah ada juga golongan 50-an yang pada mulanya makan collagen untuk nampak lebih muda melalui kulit wajah, namun dapat kesihatan pergerakan sekali. Bonus kan! Alhamdulillah!

APAKAH FAKTOR LAIN KEKURANGAN KOLAGEN?

Antara lainnya adalah gaya hidup kita sekarang ni. Semua orang pun sibuk dengan nak gaya hidup moden kan? Masyarakat sekarang ni saya lihat sentiasa berada di bawah tekanan (stress), dengan tidur tak cukup, diet tak seimbang, makan asal boleh aje. Dek kesibukan kerja, beriadah pun tak sempat. Memang sah-sahlah kurangnya aktiviti fizikal. Di ofis pula duduk dalam aircond. Nak selesakan? Jadi terimalah akibatnya yang membantu lagi penurunan kadar kolagen dalam badan kita ni.

Lagi masalah pencemaran yang berleluasa sekarang ni. Tak kira lah udara, air, tanah, semuanya dah tercemar. Radiasi oleh UV pun sama. Hish.. Ngeri bila difikir-fikirkan.

Sekarang, kita dah tahukan, kenapa ada orang boleh nampak muda, dan ada orang nampak tua dari usia.

Ujian yang telah dijalankan membuktikan pengambilan kolagen yang terbaik adalah secara oral (makan/minum)

Jadi yang nampak muda remaja dan sentiasa sihat bertenaga, tak semestinya dia ambil suntikan botox yer.

Kemungkinan besar, badan dia memang cukup Collagen. Hehehe..

So macam mana nak tambah Collagen dalam badan?

APA PILIHAN YANG ADA?

Kita boleh ambil daripada 3 sumber ni:-

1. Tumbuhan

  • Kebanyakkannya telah diubah suai genetik dan tidak neutral.
  • Molekul kolagen dari tumbuhan sukar untuk diserap oleh tubuh manusia.


2. Haiwan

  • Kebanyakkan kolagen diambil dari kulit ayam atau lembu.
  • Risiko anda terdedah kepada penyakit bersangkut dengan penyakit haiwan adalah tinggi (cth: Penyakit lembu gila “mad cow”).

3. Ikan

  • Sisik ikan mengandungi kandungan kolagen yang tinggi.
  • Mudah dicernakan dan diserap oleh tubuh manusia.
  • Molekulnya yang kecil memudahkan penyerapan secara semulajadi kedalam tubuh manusia.
  • Ianya tulen dan kurang tercemar.

 

SHAKLEE COLLAGEN POWDER

Inilah dia Shaklee Collagen Powder kegemaran saya dan ramai wanita.

MAHAL KE COLLAGEN POWDER NI?

Mungkin ada yang kata, Shaklee Collagen Powder ni mahal. Banyak lagi jenama lain yang lagi murah. Betul saya setuju banyak lagi collagen jenama lain yang lebih murah.

Tapi, jom kita fahami kenapa ia mahal. Manakan sama permata dengan kaca kan?

1. Ia diperbuat daripada sisik ikan merah

  • Ikan Merah (Red Snipper) hidup sehingga 5000m di dasar lautan dan bebas dari pencemaran. Sisik ikan merah ni mampu menahan tekanan dasar laut yang tinggi. Jadi ia tak sama dengan ikan yang bersusun di pasar tu ye. Semestinya Halal lagi baik!!

 

2. Bukan sekadar collagen

  • Haa inilah keistimewaan yang paling penting, kerana kita perlu memilih dengan bijak, supaya setiap wang yang kita laburkan mempunyai nilai yang tinggi.

Shaklee melengkapkan SCP ini dengan:-

  • Ekstrak glukosamina sebagai pelincir sendi dan mata.
  • Lactobacillus acidepilus utk meningkatkan serapan kolagen.
  • Ekstrak Biji camellia Japonica yang menghidrat dan membekal nutrisi kepada sel.
  • Ekstrak Pfaffia yang sangat penting untuk pertumbuhan rambut yang sihat, penghasilan hormon, dan untuk kekuatan dalaman (sexual).
  • Vitamin C sebagai penggalak penghasilan kolagen dalam tubuh.
  • Vitamin B yang berfungsi untuk menukarkan carbo dan lemak kepada tenaga ( meningkatkan metabolik badan untuk penghasilan kolagen).

 

3. Terbukti berkesan dalam 8 minggu melalui ujian secara klinikal

  • Shaklee Collagen Powder terbukti dapat memperbaiki tekstur kulit wajah dan menghilangkan kedutan
  • Statistik menunjukkan 71% orang merasa tekstur kulit bertambah baik selepas menggunakan selama 8 minggu

 

Kalau anda atau sahabat-sahabat anda ada masalah yang sama seperti saya, dan pernah cuba macam-macam produk tapi tak berkesan, mungkin anda boleh cuba Shaklee Collagen Powder pula.

Bagaimana Cara Untuk Mendapatkan Suplimen Shaklee?

Hubungi terus ASIAH Pengedar Shaklee Bintulu melalui whatsapp +6019-8855676
Saya adalah Pengedar Sah Shaklee Seluruh Malaysia. Dengan setiap panduan pengambilan suplemen Shaklee yang tepat dan betul.
Untuk lebih mudah dan cepat, anda juga boleh membuat pembelian terus di Esell. Pembayaran boleh menggunakan kad debit atau kad kredit. KLIK Esell di bawah untuk ORDER SEGERA.